Kadın Konseyi’nden entegrasyon sürecinde ikinci toplantı hazırlığı

Kadın kazanımlarının korunacağını belirten Cizîr Kantonu Kadın Konseyi Başkanı Rohat Xelîl, Şam’daki Suriye Aile ve Nüfus İşleri Kurulu ile yürütülen entegrasyon sürecinde gelecek hafta ikinci ortak toplantının yapılacağını açıkladı.

SORGUL ŞÊXO

Qamişlo – 29 Ocak anlaşması çerçevesinde QSD ile Suriye geçici yönetim arasında yürütülen süreç kapsamında, Kuzey ve Doğu Suriye Özerk Yönetimi’ne bağlı kurumlar entegrasyon sürecine dahil ediliyor. 22 Mayıs’ta Kuzey ve Doğu Suriye Kadın Konseyi ile Suriye Aile ve Nüfus İşleri Bakanlığı Şam’da bir araya geldi. Görüşmede Cizîr Kantonu Kadın Konseyi’nin entegrasyon süreci ele alındı. 2014 yılında kurulan ve Özerk Yönetim’in önemli yapılarından biri olan Kadın Konseyi, bir süredir Suriye Aile ve Nüfus İşleri Bakanlığı ile entegrasyon sürecine ilişkin temaslarını sürdürüyor.

Kadın Konseyi’nin entegrasyon süreci ve sistemde yapılacak olası değişikliklere ilişkin değerlendirmelerde bulunan Cizîr Kantonu Kadın Konseyi Başkanı Rohat Xelîl, ajansımıza konuştu.

‘Kazanımlarımızı koruyacağız’

Sözlerinin başında Kuzey ve Doğu Suriye’de kadınlar öncülüğünde gelişen Rojava Devrimi’nin kazanımlarının korunmasının önemine dikkat çeken Rohat Xelîl, “Kadınların sosyal, eğitim ve hukuki alanlardaki haklarını korumak amacıyla Kadın Konseyi, Rojava’daki 14 yıllık devrim sürecinde önemli kazanımlar elde etti. Bugün de temel görevimiz bu kazanımları korumak ve kalıcı hale getirmektir. Kadın Konseyi’nin resmiyet kazanması ve çalışmalarını daha geniş bir çerçevede sürdürebilmesi için Şam hükümetine bağlı kurumlarla entegrasyon yönünde girişimlerde bulunduk ve bu doğrultuda temaslar kurduk. Yaptığımız kapsamlı değerlendirmeler sonucunda, çalışma alanlarımızın birbirine yakın olması nedeniyle Suriye Aile ve Nüfus İşleri Kurulu ile entegrasyonun en uygun seçenek olduğuna karar verdik” dedi.

Rohat Xelîl, entegrasyon sürecine ilişkin yürütülen temaslara ve gerçekleştirilen görüşmelere değinerek şunları söyledi:

“Temasların kurulmasının ardından ilk toplantımızı Şam’da gerçekleştirdik. Görüşmede Rojava’daki kadın kazanımları, aile ve çocuk yasaları, kadın ilkeleri, Özerk Yönetim kurumları ile karar alma mekanizmalarında uygulanan yüzde 50 kadın temsiliyeti, eşbaşkanlık sistemi ve birçok konu ele alındı. Masaya yatırılan konular, Suriye Aile ve Nüfus İşleri Kurulu’nun da dikkatini çekti ve bu başlıklara ilişkin birçok soru yöneltildi. İlk toplantı olumlu geçti. Görüşme, Kadın Konseyi’nin Cizîr’de varlığını sürdürmesi, sisteminde bazı düzenlemelere gidilmesi, hiçbir çalışanın işten çıkarılmaması ve meclise bağlı kurumların kapatılmaması konusunda mutabakata varılarak tamamlandı.”

İkinci toplantı için hazırlıklar yapılıyor

Rohat Xelîl, her iki kurumun iç tüzüklerini karşılıklı olarak paylaşmasının ve Cizîr Kantonu Kadın Konseyi’nde görev yapan personel sayısına ilişkin bilgilerin iletilmesinin ardından entegrasyon sürecinin ilk adımlarının atıldığını belirtti. Rohat Xelîl, “Gelecek hafta Şam’da ikinci toplantımız gerçekleştirilecek. Bu görüşmede entegrasyon sürecinin son aşamalarına ilişkin çalışmalar ile birlikte, yapımı devam eden Hesekê’deki Kadın Konseyi binasının açılışı da ele alınacak” şeklinde konuştu.

Suriye Aile ve Nüfus İşleri Bakanlığı’na sundukları isim değişikliği önerisine de değinen Rohat Xelîl, “Kurula sunduğumuz öneri, kurumumuzun adının ‘Kadın, Aile ve Nüfus Konseyi’ olarak değiştirilmesidir. Bu öneri şu ana kadar yüzde 90 oranında kabul gördü, ancak nihai resmi kararı bekliyoruz. Şam’daki kurumun iç tüzüğüne göre meclis bünyesine yeni ofisler eklenecek ve mevcut personel de buna göre yeniden dağıtılacak. Ancak Kadın Konseyi’ne bağlı kadın ve çocuk merkezleri faaliyetlerini sürdürmeye devam edecek. Çocuk bakım merkezleri ve çocuk evleri de buna dahildir. Eğer bu kurumlar Şam’daki iç tüzükte yer almazsa, onları başka kurumlara bağlama seçeneği de değerlendiriliyor. Bizim için önemli olan, bu hizmetlerin Rojava’da varlığını sürdürmesidir” diye kaydetti.

‘Kadın ofislerin yeniden açılması konusunda mutabakata varıldı’

Entegrasyon sürecinde şu an askıya alınan önemli bir konuya dikkat çeken Rohat Xelîl, “Özerk Yönetim bünyesinde faaliyet gösteren Kadın Ofisleri, entegrasyon süreci nedeniyle geçici olarak çalışmalarını durdurdu. Yapılan görüşmeler sonucunda, Özerk Yönetim kurum ve yapılarının entegrasyon sürecinin tamamlanmasının ardından Kadın Konseyi tarafından bu ofislerin yeniden açılması konusunda mutabakata varıldı. Bu adım, Kadın Konseyi’nin entegrasyon sürecindeki ikinci aşamayı oluşturacak” ifadelerinde bulundu.

Kadın Koruma Merkezleri’nin Kadın Konseyi’ne bağlı olarak faaliyetlerini sürdürmeye devam edeceğini vurgulayan Rohat Xelîl, “Şiddetten korunan kadınlar, rehabilitasyon merkezlerinde barınırken aynı zamanda dil, bilgisayar ve dikiş kurslarına katılıyor, psikolojik destek alıyor. Bu merkezlerden yararlanan birçok kadın kendi işini kurmayı başardı ve bugün bağımsız bir yaşam sürüyor. Gelecek dönemde çalışmalarımızı Suriye’nin tüm vilayetlerine yaymayı hedefliyoruz” dedi.

‘Suriye’nin tüm vilayetlerinde kadınlar arasında ortak bir perspektif oluşturacağız’

Rohat Xelîl, entegrasyon sürecinde karşılaşılabilecek idari ve toplumsal zorluklara da değinerek şunları söyledi:

“İdari açıdan ciddi bir engel beklemiyoruz. Asıl zorluk, toplumsal zihniyet alanında karşımıza çıkıyor. Üzerinde çalışmamız gereken en önemli konulardan biri kadın yasalarının tanıtılmasıdır. Çünkü bu yasalar Suriye genelinde ilk başarılı örneklerden biri olma özelliği taşıyor. Ataerkil ve erkek egemen bir anlayışla yetişen bir toplumda kadın yasalarının kabul görmesi elbette kolay olmayacaktır. Ancak bu konuda yoğun çaba gösterecek ve çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Kadınlarla olan ilişkilerimizi daha da güçlendirerek Suriye’nin tüm vilayetlerindeki kadınlar arasında ortak bir perspektif oluşturmayı ve Kadın Yasası’nın kurumsal bir sistem haline gelmesini sağlamayı hedefliyoruz.”

Sözlerinin sonunda Suriye’deki kadınlara çağrıda bulunan Rohat Xelîl, “Suriyeli kadınların siyasi, diplomatik, ekonomik ve sosyal alanlarda kendilerini güçlendirmeleri gerekiyor. Ataerkil zihniyete karşı mücadele edebilmemiz için ortak bir dayanışma oluşturmalıyız. Kadınların daha fazla tanınması için eşitliğin hayata geçirilmesi ve yaratıcılığın geliştirilmesi şarttır. Böylece daha adil bir toplum inşa edebiliriz” diye belirtti.